Historia przygotowań do Powstania Wielkopolskiego zajmuje mniej więcej jedną trzecią akcji. Większość czasu wielowątkowej historii poświęcona jest pojedynkowi, jaki o duszę jadącego do Poznania Ignacego Paderewskiego toczą spirytyści – pracujący dla Prusaków doktor Abuse i sprowadzony przez polskich patriotów z Warszawy telepata, mający za zadanie zneutralizować działania Abusego. Autentyczna historia zwycięskiego powstania w Wielkopolsce została pomieszana z modnymi dziś alternatywnymi historyjkami, rozgrywającymi się w tzw. przestrzeni parapsychologicznej. Czy istotnie telepaci mieli decydujący wpływ na to, że Ignacy Paderewski przybył szczęśliwie do Poznania, co stało się impulsem do rozpoczęcia powstania? Czy może popis filmowej techniki i plastycznych wizji w „Hiszpance” posłużył reżyserowi do stworzenia artystycznej mistyfikacji?
Powstanie Wielkopolskie było przecież ukoronowaniem zmagań wielkopolskiej społeczności, która przez dziesięciolecia opierała się pruskiej germanizacji i stawiała na obronę religii katolickiej oraz organiczną pracę nad rozwojem polskiej przedsiębiorczości i rolnictwa. Tym sprawom poświęcony był zapomniany dziś serial „Największa wojna nowoczesnej Europy” z 1981 roku. Szkoda, że autorzy „Hiszpanki” potraktowali po macoszemu tę wspaniałą historię Wielkopolski.
„Hiszpanka”, Polska 2014. Scenariusz i reżyseria – Łukasz Barczyk. Wykonawcy: Patrycja Ziółkowska, Sandra Korzeniak, Jakub Gierszał, Crispin Glover, Artur Krajewski, Jan Frycz, Jan Peszek, Florence Thomassin i inni. Dystrybucja – Vue Movie Distribution.
Mirosław Winiarczyk |