29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Po co Synod o Rodzinie?

Ocena: 0
3385

 

– Potrzeba modlitwy do Ducha Świętego, aby zstąpił na ojców synodalnych tak jak na apostołów w Wieczerniku – mówi abp Henryk Hoser SAC, delegat KEP na Synod o Rodzinie

 

Z abp. Henrykiem Hoserem SAC, delegatem KEP na Synod o Rodzinie, rozmawia Irena Świerdzewska


Czym rozpoczynający się 5 października Synod o Rodzinie będzie różnił się od wcześniejszych?

Jest to trzeci synod poświęcony rodzinie. Pierwszy, zwołany i prowadzony przez św. Jana Pawła II, odbył się w 1980 r. Rok po jego zakończeniu wydana została adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, która do dziś jest w pełni aktualna i adekwatna do rzeczywistości. Przesłanie tego synodu było również naświetleniem wszystkich przypadków dotyczących rodziny, o których dziś z takim zapałem się dyskutuje. Na tle tych dyskusji trzeba sobie zdawać sprawę, że radykalizm ewangeliczny jest nie do uniknięcia w życiu chrześcijanina. Przykazanie „Nie cudzołóż” chroni intymność, wierność, trwałość miłości małżeńskiej aż do śmierci. To niesłychanie ważne przesłanie dzisiaj jest kontestowane. Nieustannie próbuje się osłabiać jego radykalizm, bo po ludzku rzecz biorąc nie jest on łatwy do realizacji. Wspiera go jednak łaska sakramentalna.


Dlaczego obecny synod odbywa się dwuetapowo?

Synod Nadzwyczajny zwołany przez Papieża Franciszka w 2014 r. był wstępną dyskusją, poprzedzoną ankietą o sytuacji rodziny w świecie współczesnym. Właściwie można powiedzieć, że jest to jeden synod w dwóch posiedzeniach, dotyczy tego samego tematu: „Rodzina”. Pierwsze posiedzenie nazywane jest nadzwyczajnym, wstępnym, drugie – końcowym, zwyczajnym.

Nowym elementem poprzedzającym drugie posiedzenie jest tzw. motu proprio, (tj. z własnej inicjatywy). Ojciec Święty, idąc za sugestiami, które padały w pierwszej fazie Synodu, uprościł procedurę rozpoznawania małżeństwa nieważnie zawartego. Sakrament jest nieważny wtedy, gdy nie zostają spełnione konieczne warunki do jego zaistnienia. Chodzi zwłaszcza o te, które dotyczą aspektu subiektywnego rozeznania: na czym polega rodzicielstwo czy płodność w sakramentalnym małżeństwie. Istnieje cała lista tych przyczyn. Chodzi o to, żeby nie trzeba było za długo czekać na orzeczenie. Teraz wystarczy orzeczenie jednej instancji procesowej. Przyspieszona procedura wychodzi naprzeciw potrzebom ludzi. Pewne najbardziej ewidentne przypadki stwierdzenia „nieważnie zawartego małżeństwa” pozostawione są do decyzji biskupa miejsca, czego wcześniej nie było.

 

Co zapowiada temat drugiej sesji synodu: „Powołanie i misja rodziny w Kościele i świecie współczesnym”?

Właściwie jest to rozwinięcie czwartego zadania rodziny sformułowanego przez św. Jana Pawła II w adhortacji „Familiaris consortio”. Mówiąc o tym zadaniu, trzeba podkreślić, że udział rodziny w misji Kościoła w świecie współczesnym musi uwzględnić zmiany, jakie zachodzą w Kościele. Również zmiany socjologiczne, demograficzne, opustoszenie Kościoła w niektórych krajach, zwłaszcza Europy Zachodniej, czy dość silny wzrost liczebny i jakościowy Kościoła w krajach misyjnych, głównie na południowej półkuli. Świat zmienia się tak radykalnie, że chrześcijanie trudno się w tym świecie odnajdują, ponieważ to, w co wierzą i chcą w życiu praktykować, napotyka coraz większe trudności świata neopogańskiego. Dlaczego mówię: „neopogańskiego” a nie „pogańskiego”? Bo świat pogański był światem religijnym, natomiast świat neopogański jest światem ateistycznym. Światem z wierzeniami czy raczej przesądami, naznaczonym ogromnym sukcesem wróżbitów, kabalistów, astrologów i chiromantów, którzy okupują kanały TV, generują miliardowe obroty. To taka substytucja roli wychowawczej Kościoła, po psychoanalitykach, którzy zastąpili spowiedników. Duchowość nie ma stałych odniesień, wierność znalazła się w konflikcie z wolnością ciągle nowych wyborów, stałość przegrywa z tymczasowością. I jak można komuś wierzyć, kiedy nie wierzy się samemu sobie? Sytuacja wymaga odnalezienia antropologii dalekowzrocznej perspektywy, a nie chwilowych doznań.

Będziemy również dalej dyskutować nad tymi problemami, które być może w niektórych sytuacjach przypominają rozwiązywanie kwadratury koła. Sytuacje są często jednoznaczne i nie można ich rozwiązywać bez uszczerbku dla prawdy ewangelicznej. Chodzi o podejście Kościoła do związków niesakramentalnych. Celowo unikam sformułowania „małżeństwa niesakramentalne”, bo nie zawsze są to małżeństwa.

 

Jak wierni w Polsce mogą włączyć się w synod?

Trzeba pogłębiać znajomość teologii małżeństwa, jego sakramentalności. Często nie zdajemy sobie sprawy co to znaczy „sakramentalność małżeństwa”. Sakrament małżeństwa należy rozumieć w kontekście przymierza. Cała historia zbawienia jest przymierzem. Przymierza Boga z człowiekiem realizowały się w Starym Testamencie z Noem, Abrahamem, Izaakiem, Jakubem, później z Mojżeszem, w końcu ostateczne było Przymierze w Jezusie Chrystusie. Modelem sakramentu małżeństwa jest przymierze Jezusa z Kościołem, o czym pisze św. Paweł. Chrystus daje swe życie za Kościół i dla Kościoła, Kościół natomiast żyje dla Chrystusa. Takie przymierze ma charakter małżeński i sakramentalny; jest trwałe i nierozerwalne. Należy przypomnieć istotę małżeństwa i w jej świetle rozpatrywać wszystkie przypadłości. Wsparciem wiernych dla synodu jest ich własne pogłębienie „wielkiej tajemnicy” ludzkiej miłości i modlitwa, która „góry przenosi”. Mam nadzieję, że media będą na bieżąco informować o tym, co się dzieje na synodzie, i będą mobilizować wiernych do modlitwy za synod. Szczególnie potrzeba modlitwy do Ducha Świętego, aby zstąpił na ojców synodalnych tak jak na apostołów w Wieczerniku, byśmy dochowali wierności Bogu i nauce Chrystusa.

 

rozmawiała Irena Świerdzewska
fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy
Idziemy nr 40 (523), 4 października 2015 r.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter